På reisefot

God morgen fra.. Porsgrunn av alle steder.

Rakk bare akkurat flyet i går, begynte selvsagt ikke å pakke før jeg egentlig burde vært klar. Noen ganger tar jeg meg selv i å lure på hvordan i all verden jeg faktisk aldri har mistet et eneste fly, til tross for at jeg har tatt flere hundre av dem. Tror jeg kan være takknemlig for at jeg alltid har hatt et reisefølge med meg som faktisk følger klokka, og ikke er like avslappet som meg.

I det jeg fortvilet sto å børstet igjennom det våte håret som skapte floker som lignet mest på en bolle med spagetti etter en alt for rask dusj, sto en mor å trampet febrilsk på kofferten for å få lukket den igjen – ikke fordi jeg hadde pakket så meget, men fordi hun hadde funnet enda flere duppedingser oppi der som skal brukes til å innrede den nye campingvognen. Har fortsatt ikke hårføner, så kom løpende inn på flyplassen i et elegant firsprang med vått hår, utgrått fordi jeg takler dårlig å ta farvel med hundene, en koffert som knapt nok gikk igjen og en bag i en slik størrelse at den absolutt ikke er godkjent som håndbagasje.

Smilte bredt til dama i sikkerhetskontrollen å håpet hun ikke la merke til at håndbagasjen var pakket med nok klær til å flytte for minst et helt år – hun smilte tilbake å lo bare litt i det hun så baggen. Tenkte med meg selv at i verste fall får jeg bare ta på meg 18 gensere å 14 par bukser, så får det briste eller bære. Slapp heldigvis det denne gangen også.

Har ikke vært på reise siden jeg var i Thailand i februar. Var rart å se hvordan selv flyene i lille Alta har påbud om munnbind. Har sittet noen timer i fly med tiden, og munnbind på fly er absolutt ikke et nytt fenomen i verden. Jeg tok stadig meg selv i å bli imponert over de som klarte å sitte med munnbind på 16timers flygninger. Det er ganske lenge det, selv fikk jeg smålig klaustrofobi av 2.

Vi plukket opp den nye bilen på Gardermoen, og kjørte rett ned til Porsgrunn for å hente den nye vogna. Etter en hel del planlegging og ringing fram og tilbake fikk vi selger fra Lillehammer til å kjøre bilen til Gardermoen og selger fra Kristiansand til å kjøre til Porsgrunn. Dette kuttet ned gårsdagens etappe med minst åtte timer – så det var utrolig deilig. Siden det var natt før vi kom fram til Porsgrunn tok vi inn på hotell for kunne hvile før vi starter å kjøre – for ikke å snakke om FROKOST!! Til dere som følger med her hver dag, så vet dere at jeg eeelsker frokost. Finnes i vertfall ikke noe bedre enn hotellfrokost.

I dag skal vi bare forflytte oss til Lillehammer. Jeg skal stoppe en tur innom ei venninne i Oslo, før vi skal møte lillesøster og svigerbror i Lillehammer senere i kveld.

Rosa himmel – en sikker traumetrigger. Vi var på backpacking i seks måneder sammen, jeg og hun. Og bare det å sette seg på et fly uten henne har nå begynt å fremkalle flashbacks og en ubeskrivelig følelse av tomhet og ensomhet. Hun er med meg i alt jeg gjør, og hvert eneste nye inntrykk jeg får setter meg tilbake til den tiden da alt enda var perfekt. Før livet raste sammen. Vi var ett, vi to, uadskillelige. Hodet stritter i mot, men kroppen vet det så inderlig godt. Vil ikke tenke på det, har ikke lyst til å forstå.

I går satt jeg å navigerte oss fram i en trafikk vi overhode ikke er kjent med, samtidig som tårene presset på. Kan ikke gråte nå, dette skal jo bli en bra tur for oss to. Men det forandrer ikke det faktum at for under to år siden satt jeg å navigerte bilen på akkurat samme måte i det vi lurte oss igjennom trafikken i Australia. I to uker gjorde vi det, kjørte campervan opp hele østkysten i Australia. Hvert eneste veikryss jeg ser, hver grønne gressflekk, og jeg er plutselig på andre siden av verden i en annen tid. Hode er komplekst.